Mössor

Sticka mössa

Att sticka mössa är ett litet och roligt stickprojekt. Här ser du Stikks studios stickmönster på mössa. Du köper mönstren tillsammans med garn i form av ett fint stickkit. Alla mössor är stickade i mjuka kvalitétsgarner i naturmaterial.
Det finns alltid flera snygga färgförslag till varje mössmodell och rekommenderade stickor och sticktillbehör.




Tips från Strikk +


Hitta rätt modell

Många tycker att det är svårt att hitta en mössa som man passar i. När du stickar din egen mössa kan du få den precis så som du vill ha den. Tun, tjock, åtsittande eller pösig. Med eller utan uppvik, rak eller baskermodell. Dessutom kan du få den i precis rätt nyans. Ska du sticka herrmössa funkar de flesta av våra mössmönster till både dam och herr.
Här i webbshopen finns många olika varianter på stickbeskrivning på mössa. Alla mössor finns uppstickade i butiken på Vallgatan i Göteborg. Välkommen in och prova!

Sticka enkel mössa

Är du nybörjarstickare kan en mössa vara ett bra projekt. Det som kan vara lurigt med att sticka mössa är att få den i rätt storlek. Ett tips är att sticka en mössa från sida till sida. Då maskar du av när stycket når runt ditt huvud. Den allra enklaste varianten på mössa är ; ”Lättstickad angoramössa” eller ”Mössa i dubbel mosstickning” Dessa görs i ett enda rakt stycke utan varken ökningar eller minskningar. Andra bra mönster om du vill sticka en mössa som nybörjare är; ”Turbanmössa i Puno” och ”Lättstickad bouclémössa” Har du frågor eller behöver hjälp är du välkommen att ringa eller maila oss.

Rundsticka eller vanliga stickor

Man kan antingen sticka mössa på vanliga stickor och sy ihop eller sticka runt utan söm. Det går bra att använda en kort rundsticka och sticka runt. När du börjar minska maskantalet får du byta till strumpstickor, då rundstickan blir för lång.
Du kan också välja att virka mössa. Vi har en del virkmönster på mössa här och på nätet finns många gratismönster att hitta.


PlaggtyperFiltrera plaggtyper

Sortera efter